Monday, May 19, 2008

Ubåtar och bankrån - hetast idag

Dagens två största nyheter, hittills idag, alltså. Enligt de flesta mediers rapportering:

Ubåten som troligen var en taxibåt och de två bankrånen i Charlottenberg.

Det är riktigt läskigt att dessa ubåtar jagats och vad det har kostat att jaga dem. Ingen har vågat knysta att det nog var en taxibåt som gjorde ljuden.
Man kan undra hur många andra som som felrapporteras från myndigheter. Dags för journalister att börja söka mer granskande.

Det är lite mycket fokusering på rapporter kring våld och lite dåligt med grävande journalistisk nu för tiden. Det mesta grävande verkar gå till genom att uppmana allmänheten att MMS:a bilder från bankrån och katastrofer.

Det finns en rolig kommentar till det där med hur medier och poliser söker hjälp från allmänheten för att få tag på bankrånarna:

Kulturbloggen:

Det hade alltså varit ett rån tio meter från där jag stod. Jag hade ryggen till banken, det är min ursäkt att jag inget såg. Min gamle kompis hade däremot inte ens ryggen till, så vad hon kan ursäkta sin ouppmärksamhet med vet jag inte.

Det säger mig en hel del om hur lite vi märker när vi går omkring i tillvaron. Det kan vara ett rån strax bakom ryggen och vi märker det inte ens.




Relaterat:
SvD: Ubåten var skolbåt
Bildt har ingen kommentar
Dagens Nyheter
Det är ju min båt

Andra bloggar om: , , , ,

No comments: