Monday, September 3, 2007

Borde vi käka australienare? De käkar ju katt

Ledig är jag från nyhetsarbete, några veckor.

Så jag slipper skriva om en sådan där vidrig sak som jag precis läste om, att folk i Australien börjat käka katt, för att de är irriterade på vildkatter.

Kan det vara sant?
Ja, det står ju i Svenska Dagbladet så:
I Australien har man kommit på ett nytt sätt att ta till vara på de tusentals vildkatter som stryker omkring och dödar mindre husdjur. Vildkattgryta har blivit en allt populärare maträtt och nu rasar djurrättsaktivister.


Eftersom jag känner mig som en katt. Och speciellt nu när jag ska lägga mig och läsa en bok och mysa. Kanske börjar jag rent av att spinna?

Ibland tycker jag det saknas eftertanke på nyhetsredaktioner. Som att fundera på varför vissa nyheter dyker upp vid ett visst tillfälle. Som det där om en journalist som beskylls för att ha lejt en torped. En mer eftertänksam journalist på SvD funderar på det, eller rättare sagt: bloggar om det.
Ju mer som kommer fram om bakgrunden till helgens dramatiska avslöjanden om TV4:s Trond Sefastsson, desto längre blir listan med frågetecken. Men inte bara om Sefastssons agerande, utan också om avslöjandet i sig.
En slags nyhet som nyhetsredaktioner är svaga för och som jag tycker är rätt mycket av pseudonyhet är rapporterna om vad åklagare kräver för påföljd för olika brott.

Åklagaren kräver sex år för kirurgen
Åklagaren yrkar på minst sex års fängelse för den våldtäktsåtalade plastikkirurgen i Malmö, och att han bör dömas för grov våldtäkt.


Det är väl inte så där jätteintressant egentligen. Det är ju bara ett slags spel fram till domen. Eller så är det jätteintressant och jag behöver semester.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

No comments: